18.10.2016 Rury bezszwowe w przemyśle lotniczym
Rury bezszwowe są też wykorzystywane w przemyśle lotniczym, może nie tak często jak dawniej ale zawsze coś. Właśnie, a jak było dawniej? Na początku, gdy lotnictwo dopiero zaczynało raczkować drewniane elementy konstrukcji były obijane płótnem, papierem, albo skórą. Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej pewien brytyjski producent lotniczy skonstruował samolot pokładowy torpedowo- bombowy, który był najczęściej wykorzystywaną konstrukcją przez Royal Navy. Konstrukcja maszyny może i niebyła przełomowa, bo składała się ze szkieletu zbudowanego z rur-bezszwowych, które następnie były obijane płótnem. Jedynie kadłub był pokryty blachą i to tylko w przedniej części.
Rury- bezszwowe w kratownicy
Kolejnym samolotem wykorzystywanym podczas drugiej wojny światowej był Supermarine Spitfire. Samolot bardzo nowoczesny jak na swoje czasy. Jego konstrukcja była skorupowa całkowicie metalowa na kratownicy z rury bezszwowej, która z całą pewnością była lżejsza od swojego dotychczasowego konkurenta, czyli Hawker Hurricane, które były wykorzystywane m.in. podczas „Bitwy o Wielką Brytanię”. Samolot ten już podczas wprowadzenia do produkcji był konstrukcją przestarzałą. Jego konstrukcja kadłuba bazowała na kratownicy z rur- bezszwowych stalowych oraz zastosowaniu tradycyjnych połączeń mechanicznych, które były z reguły stosowane samolotach dwupłatowych. Skrzydła, oraz tylna część jego kadłuba była z płótna. W 1939 roku zaczęto szkielety skrzydeł wykonane z rur-bezszwowych pokrywać blachą.
Przeczytaj też o: Walcowanie rury bezszwowej
Polska niebyła gorsza
Polskie konstrukcje też bazowały na podobnych rozwiązaniach. Według projektu polskiego samolotu RWD-25 z 1939 roku zakładano, że ten dolnopłat z jednym miejscem dla pilota i jednym silnikiem, będzie pokryty blachą, a szkielet będzie spawany z rur bezszwowych, zaś środek maszyny będzie wykonany ze sklejki zaś tył pokryty będzie płótnem. Rury bezszwowe przełomowe w konstrukcji skrzydła
Kolejny projekt polskiego myśliwca PZL P.45 „Sokół”, który opracowany został w Państwowych Zakładach Lotniczych w latach 1936 -1939 przewidziano zastosowanie ramy drewnianej. Z kolei bombowiec PZL P.37 „Łoś” był już zaprojektowany, jako konstrukcja, która była całkowicie pokryta blachą z kolei wnętrze części skrzydła pokryte blachą falistą.
Rury bezszwowe dziś
Obecnie w przemyśle lotniczym zaczyna się odchodzić od stosowania ciężkich materiałów a zwłaszcza konstrukcji szkieletowych z rur-bezszwowych stalowych. Dzisiejsze konstrukcje to zaledwie mały procent zastosowanych rur-bezszwowych stalowych. Większość swoich udziałów mają blachy aluminiowe i stalowe profile w konstrukcji szkieletu. Rury- bezszwowe stalowe są wykorzystywane jedynie w konstrukcji skrzydeł i statecznika, ale i to w małym stopniu. Obecnie zaczyna się powoli rezygnować nawet z blach i stali w konstrukcjach lotniczych. Najlepszym tego przykładem będzie samolot Boeing 787 Dream)Liner, który jest najnowocześniejszym liniowcem świata, który w 80% jest zbudowany z kompozytów. Dzięki takiemu rozwiązaniu, bardzo zmniejszyła się masa samolotu co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa co z kolei pozwala na zabranie większej ilości pasażerów, frachtu i pokonania większej odległości niż maszyny z tradycyjną konstrukcją.